Retail

Retailaanpak

Toekomstbestendige retail in centrumgebieden

Met de Overijsselse retailaanpak ondersteunen we toekomstbestendige retail in de centrumgebieden van Overijssel. Met de volgende vijf pijlers gaan provincie Overijssel en Retail Platform Overijssel (RPO) aan de slag.

Tip: Lees onze retailkrant met daarin een samenvatting van de Overijsselse retailaanpak, concrete voorbeelden van een aantal retailinstrumenten en interessante filmpjes (en nog veel meer!).

Pijler 1: Stringenter retailbeleid

Dit betekent minder retailmeters en lokale transformatie van gebieden. Dit moet leiden tot compactere winkelgebieden.

Pijler 2: Centrumgebieden transformeren

Winkelmeters verdwijnen en andere functies worden aan het centrumgebied toegevoegd. Voorbeelden zijn horeca, dienstverlening, leisure, cultuur, wonen, werken, evenementen, markten, ambachten en groenvoorzieningen.

Pijler 3: Toekomstgericht ondernemerschap

Zelfstandig ondernemers vormen een belangrijke pijler onder een vitaal centrum. Het is belangrijk om ondernemerschap te versterken.

Pijler 4: Toepassen van kennis en data

Met de juiste kennis en data kunnen keuzes voor een centrumgebied beter worden onderbouwd.

Pijler 5: Profilering en onderscheidend vermogen

Het eigen karakter van een binnenstad is essentieel. Het juiste profiel trekt de juiste klanten aan en helpt bij het duwtje in de rug van de consument om centrumgebieden te bezoeken.

Kortom, we gaan de centrumgebieden ondersteunen om ze onderscheidend, compact en attractief te maken. Waarbij ruimte is voor experiment, innovatie en transformatie. Het doel? Een centrum creëren waar bezoekers graag komen en ondernemers kunnen floreren.

De Retailaanpak is onderdeel van de Overijsselse Aanpak.
Ik lees graag meer over deze aanpak

Instrumenten

Op basis van het koopstromenonderzoek, ontwikkelingen en aanvullende gesprekken hebben we de Overijsselse Retailaanpak ontwikkeld met daarin acht instrumenten. Met deze instrumenten kan een gemeente, centrumorganisatie of ondernemer morgen aan de slag.

Data op orde
Data op orde
Data op orde
Individuele ondernemers aan de slag
Individuele ondernemers aan de slag
Individuele ondernemers aan de slag
Retailpracticum
Retailpracticum
Retailpracticum
Aan de Slag project
Aan de Slag project
Aan de Slag project
Ondernemers- collectieven aan de slag
Ondernemers- collectieven aan de slag
Ondernemers- collectieven aan de slag
Saneren plancapaciteit
Saneren plancapaciteit
Saneren plancapaciteit
Experts voor vraagstukken rond retailaanpak
Experts voor vraagstukken rond retailaanpak
Experts voor vraagstukken rond retailaanpak
Retailaccent in elk stadsarrangement
Retailaccent in elk stadsarrangement
Retailaccent in elk stadsarrangement

Retailcafés

Elk jaar organiseren we een reeks retailcafés. Dit doen we in samenwerking met het Retailplatform Overijssel (RPO). Benieuwd naar wat er in vorige edities is besproken? Bekijk dan onderstaande edities of lees de verslagen.