Met stad en ziel Podcast 2

Met stad en ziel Podcast 2 (uitgeschreven versie)


Kun je de podcasts of vlogs niet beluisteren, omdat je bijvoorbeeld niet goed kunt horen? Hier zijn de podcasts en vlogs per aflevering letterlijk uitgeschreven als transcriptie. Om de teksten zo leesbaar mogelijk te houden, zijn woorden als ‘ehm’ weggelaten.


Met stad en ziel Podcast 2

Gast: Ingrid Deenen van Scandinavisch Designwinkel Blikfang in Deventer

00:00:00
Dit is de tweede aflevering van met stad en ziel met als gast Ingrid Deenen van Blikfang en Blikfang.nl. Ingrid begon in 2013 met een webshop en heeft sinds kort ook een winkel in Deventer geopend. We praten over hoe het was om midden in coronatijd een winkel te openen, dat je als retailer in deze tijd niet meer om online heen kan en ook interessant om te horen hoe de fysieke winkel ondersteuning biedt voor haar webwinkel.

00:00:30
Ingrid Deenen.

00:00:32
Ja, hallo.

00:00:33
Van harte welkom.

00:00:34
Dankjewel.

00:00:35
En jij bent van Blikfang.

00:00:37
Ja, klopt.

00:00:37
Vertel, wat is Blikfang?

00:00:39
Blikfang is, is een winkel die Scandinavisch design verkoopt, is zowel online winkel als een fysieke winkel sinds kort en we verkopen daar woon accessoires, eigenlijk alles voor in-huis. Vasen, poters, kandelaars en nu leuke kerst accessoires.

00:00:58
En ook hartstikke dicht nu!

00:01:00
En ook hartstikke dicht. Nu ja, helaas, ja, heel jammer, net twee maand open geweest en nu weer sluiten. Ja.

00:01:09
Want kun je ons even meenemen naar het begin? Van hoe? Hoe begon het? Want je begon met een webwinkel, die fysieke winkel. Die was er eerst nog helemaal niet.

00:01:17
Nee, dat klopt. Ik ben in 2013 ben ik eigenlijk een beetje begonnen met mijn, nou zeg maar mijn droom te realiseren. Ik had toen een mogelijkheid om m’n ondernemersplan te maken en dacht ik van ik ga een fysieke winkel beginnen. Dat was eigenlijk echt wat ik wilde, maar dat was nog midden in de in de crisis. En ja, ik had gewoon echt wel financiën nodig.

00:01:38
Een andere crisis.

00:01:38
Een andere crisis inderdaad, en ik had wel wat financiële steun nodig. Dus ik was ook naar de banken gegaan en nou, die durfde het eigenlijk niet aan. Dus dat was wel een teleurstelling en toen dacht ik van oké, maar ik wilde sowieso eigenlijk al een webwinkel er meteen naast u beginnen. Dan dacht ik van nou, dan ga ik gewoon beginnen met de webwinkel en dan kan ik het misschien via de andere kant bereiken. En dan ga ik gewoon eens zien hoe het loopt. Want ja, het was ook hartstikke nieuw voor mij om een webwinkel, überhaupt te hebben, een eigen winkel. Dus ben ik een webwinkel uit het noorden begonnen. Dat was mijn eerste webwinkel.

00:02:13
Zo heette die?

00:02:14
Zo heette die. Dus gewoon lekker Nederlands en dat ging eigenlijk heel goed zo, door de jaren heen groeide ik steeds meer en in toen zijn we in 2018 ben ik samengegaan met een andere onderneemster die verkocht ook Scandinavisch design. Had ook een webwinkel. Maar wij dachten van nou, als we samengaan, dan nou kunnen we meer doen, we zijn met z’n twee en kunnen we groter groeien en uiteindelijk ook een fysieke winkel gaan openen. Nou, we hebben de webwinkel gebouwd, naam bedacht: Blikfang. Deens voor blikvanger dus dat vonden we wel heel erg leuk. En nou ja, en zo zijn we eigenlijk een beetje Blikfang gaan ontwikkelen. Nou, dat groeide goed doordat we natuurlijk eigenlijk al allebei webwinkels hadden. Dus dan kun je toch een beetje je klanten meenemen en doorsturen en helaas, mijn collega dit voorjaar is er uitgestapt omdat zij het gewoon qua tijd en qua zorg die ze had niet meer kon combineren. Dus ben ik weer alleen verder gegaan en ondertussen heb ik de andere webwinkel gesloten en heb ik de volledige focus op Blikfang gedaan. En we hadden eigenlijk het plan om dit jaar wel te gaan kijken naar een fysieke winkel. Maar goed, ik dacht nou ja, met heel veel crona en het splitsen van het bedrijf. Laat ik nou maar dit jaar nog niet doen. Ik ga volgend jaar wel kijken en maar goed.

00:03:40
Daar is iets misgegaan? Of goed?

00:03:43
Ja, toen, ik had altijd zeg maar wel zo’n zoekopdracht binnen Funda van naar leuke winkelpanden dus ik krijg al wekelijks zeg maar wel wat er dan leuk vrijkomt dus af toen een gluur je daarin.

00:03:54
Dat zou ik echt nooit bedenken dat je daar ook, dat is natuurlijk best logisch, maar dat je daar ook weer winkelpanden kan zoeken.

00:04:00
Ja, je hebt speciaal je Funda business, zeg maar dus dan komen alle bedrijfspanden langs en dat vind ik sowieso hartstikke leuk om te kijken. Dus en dan kan je ook zien wie d’r wie de weg gaat en zo en ja, en toen kwam dus het pand eigenlijk langs waarvan ik ooit heb gedacht, van oh. Toen zat er een kapper in, toen dacht ik oh, dit is een mooi pand! Als die ooit vrijkomt… Ja en toen kwam die vrij, dacht ik, ja, jeetje goh leuk, ja, nee, nee, ik moet het nu niet doen. Laat ik het nou niet, ik heb al zoveel te doen en nee, laat ik het nou maar niet doen. Maar goed, zo blijft dat toch een paar weken, blijft dat toch een beetje hangen en dan vertel je het eens aan iemand en dan begint het toch weer een beetje zo te kriebelen. En toen dacht ik: ja, ik kan in ieder geval vragen of die nog vrij is. Hij zou vast niet meer vrij zijn. Dus toen gebeld. Ja, hij was nog vrij. Nou ja, toen maar gelijk bezichtiging nou ja, en binnen een paar weken, ja was die, had ik ‘m gehuurd.

00:04:57
En toen heb je zo midden in corona tijd een winkel geopend.

00:05:01
Ja! Gekke, gekke tijd, maar ik, voor mij was het ook de winkel is voor mij ook mijn werkplek van m’n webwinkel dus en ik werkte vanuit huis, dus ik had mijn kleine werk kamertje, ik had hem helemaal, mijn bureau zat helemaal ingebouwd in een soort van magazijntje. Dus ik kon eigenlijk ook, ik struikelde ook continu over alle spullen en ik dacht: weet je, dat is sowieso ook de winst die ik heb van ik heb de ruimte om gewoon alle bestellingen netjes in te pakken. En ik zie m’n collecties want nu zat thuis zat alles in dozen. Dat zag er niet uit eigenlijk en ik dacht: ik zie het wel, weet je, natuurlijk wist ik dat de kans bestond van ja, daar kan nog een keer een tweede golf komen. En misschien hé, je weet het niet, maar ik dacht: ik ga er gewoon voor en mijn webwinkel loopt goed. Dus nou, dat is mijn backup dus ja.

00:05:54
Toch gedaan?

00:05:56
Ja, toch gedaan en ik vind het een heerlijke plek. Ik ben er echt super blij mee en ja en je krijgt ook wel heel veel de reactie van mensen van nou wel stoer dat je nu in deze tijd bent begonnen en als ik dan uitleg vrij, ik heb wel een webwinkel, oh, oké nou dan wel van oh, ja, je hebt al een beetje een back-up.

00:06:13
Ja en even voor mij, want het gaat heel snel en zo is het waarschijnlijk ook gegaan. Maar 2013, toen ben je begonnen met de webshop, wat is dan de eerste stap die je zet? Ga je dan spullen inkopen of zoek je een bedrijf op die je kan helpen, of wist je zelf hoe het moest?

00:06:27
Nou, ik heb voor m’n ondernemersplan heb ik wel hulp gezocht hier in Deventer bij het ondernemers huis, dus daar heeft ook iemand en dat heeft ook wel te maken omdat ik financiën nodig had, dus en die heeft me ook wel echt geholpen om een plan wat echt concreet te maken en duidelijker helder te hebben van wat wil ik nou eigenlijk? En ja en je gaat gewoon beginnen, want dan zegt hij ja, je moet wel weten hoeveel je moet inkopen of welke collectie je precies wil. Dus dan ga je gewoon, je gaat gewoon zoeken op internet.

00:06:53
Dat zei die persoon die jou ondersteunde?

00:06:55
Ja, en dan van: ja, je moet wel contact leggen, want je moet eigenlijk wel zeker weten dat je dan ook samen kan werken, dat ze jou ook willen, als retailer zeg maar, en dus dan ga je toch, dan ga je maar gewoon mailen en naar zo’n merk dat je denkt. Nou, dat is een leuke ontwerper, vind ik mooie producten. Nou, ik ga gewoon vragen.

00:07:13
Ging je echt Googelen thuis van. Nou, dit, dit vind ik mooi, dit wil ik.

00:07:17
Ja, en we zijn zelfs een keer naar een beurs gegaan in Denemarken want daar presenteerden ze dan hun collecties, dat daar dan wel bepaalde stijl zeg maar dus nou, dan daarheen en dan kun je ze ontmoeten en dan kan je gewoon zeggen van nou ja, ik kom uit Nederland en ik ga een winkel openen. Nou zijn jullie geinteresseerd en wat zijn jullie prijzen? En nou, ja, en dan, ja, de eerste paar keer is dat super onwennig, want dat is echt zo’n onbekend terrein. Maar ja, je doet het gewoon en dan is het ook hartstikke leuk om met mensen te ontmoeten en te spreken en hoe enthousiast ze dan zijn. Van oh, ja, hartstikke leuk! We hebben nog niemand in Nederland en dan, ja, zo ontdek je dan dat er gewoon best wel heel veel merken zijn die hier gewoon nog niet in Nederland zich gevestigd hebben. Dus dan heb je al een hele leuke, unieke collecties zeg maar al snel.

00:08:01
Tom, jij spreekt vrij veel retailers is dit een normale manier als je nog nooit zoiets hebt gedaan, zo’n webwinkel of een gewone winkel, om dan zo te beginnen? Of hoe, hoe kom jij dat tegen?

00:08:13
Ja, da’s heel spannend voor iedereen, want iedereen wordt nu natuurlijk een beetje gedwongen nu om na te gaan denken. Ja, moet ik iets online? Dus ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw verhaal daarop. Ja, aan de ene kant heb je de producten waar je net over stelt, die wil je inkopen maar wat is dan de eerste stap voor een website? Dus wist je zelf hoe je een website moest maken of?

00:08:31
Nee, ja. Nee, eigenlijk niet mijn man, die zat wel in de IT, zeg maar dus we hadden wel iets van: nou, misschien kan hij iets maken voor me, maar ja, weet je, dan ben je wel afhankelijk en toen ben ik eigenlijk gewoon toch ook weer gewoon gaan Googelen en dan kom je bepaalde partijen tegen die gewoon een soort van pakket aanbieden, van waarin je gewoon nou ja, waar je kan inloggen en je kan je eigenlijk gewoon je eigen stijl ervan maken en je gooit de producten in je stopt er een verzend partij in en eigenlijk kan je eigenlijk al beginnen. Het is eigenlijk heel simpel, je kan eigenlijk bij het hele ja, met weinig kennis kan je eigenlijk al wel een webwinkel beginnen, zeg maar dus voor het beginnen is het voor iedereen mogelijk, zeg maar.

00:09:17
Ja, want vervolgens is een webshop niet makkelijk toch? Dat kost wel aardig wat tijd, kan ik me zo voorstellen.

00:09:25
Ja, absoluut zeker wil je, ja, je kan alles er in zetten, maar je moet ook gevonden worden. Dus je moet wel gaan ontdekken van: oké: hoe gaan mensen je vinden en wat waar? Waar? Ja, hoe, ja, hoe ga je dat doen? Nou dan uiteindelijk, dan ga je toch ook maar met social media. Op een gegeven moment was dat, toen kwam Instagram nou, dan ga je maar daar ook eens maar eens wat mee doen, een beetje ontdekken. Dan vind je bepaalde websites, die dan allemaal leuke webwinkels verzamelen. En denk je ja, dan ga ik om maar en vragen of ik daar ook bij kan. En hoeveel kost dat dan? En nou, dan kom je daar ook op de website te staan, dan denk je nou dan nou zo langzaam, ga je overal allemaal weggetjes wel, ja, proberen te zoeken, om maar jezelf te promoten. Ik heb zelfs in Deventer een keer een maand een POP-up winkel gehad. Bij toeval kwam ik langs een pandje en toevallig was die nog een maand vrij. Toen ben ik dat ook maar gaan doen. Ik denk nou, dan leert Deventer mij maar alvast een beetje kennen. Nou, er zijn allemaal Scandinavische evenementen in Nederland. Dus markten nou daar ook maar eens aan gaan deelnemen. En ja, dan ontdek je van nou, d’r zijn heel veel mensen die Scandinavische zijn heel erg leuk vinden, die van Scandinavië houden. Nou ja en die dan langzaam ook weer jouw webwinkel, zeg maar ontdekken. Ja, dat heeft ook mijn ook wel echt wel een boost gegeven, omdat je dan echt wel je doelgroep ontdekt uit heel Nederland. Nou ja, en dan, ja, weet je, en als je maar groeit, dan gaat dat balletje steeds beter rollen dus.

00:10:50
Dat is ook wel interessant zo. Met die webwinkel heb je dus echt ingestoken op de liefhebber van scandinavisch design, maar niet speciaal op Deventernaren of dat is niet plaatsgebonden.

00:10:59
Nee, nee, eigenlijk meer gewoon heel Nederland. Ja. Gewoon lekker ja, algemeen, zeg maar ja, ja.

00:11:07
Dat is met je fysieke winkel. Nou, dan zit je natuurlijk op een plek.

00:11:10
Ja dat klopt ja en dat was ook wel, weet je, dat heb ik ook wel een beetje moeten uitzoeken tuurlijk van oké, is Deventer dan wel een doelgroep? Zeg maar voor mijn, mijn winkel en dat was zeker in 2013, was dat ook wel een beetje de discussie die ik ook wel met met mijn adviseur heb gehad van ja, is Deventer dan wel, zeg maar voor scandinavisch design. Het is toch een beetje een extra, iets hoger prijskaartje zeg maar ja, zit die doelgroep er wel en die zit er zeer zeker. Maar ik denk dat ik ook wel belang heb bij alle mensen die een dagje naar Deventer komen en die naar alle natuurlijk fantastische evenementen komen, die we, die we normaal gesproken hebben.

00:11:54
Ja, want de illusie zou kunnen bestaan dat je geen ervaring had in de retail en eens een winkeltje bent begonnen. Ja, nu is het stiekem zo dat je natuurlijk al behoorlijk wat ervaring had in de retail, want wat is die ervaring?

00:12:04
En nou, voordat ik de start maakte met m’n webwinkel, heb ik dertien en een half jaar bij IKEA gewerkt. Wel is als visual merchandiser als winkel inrichter, dus niet zozeer echt de verkoop plek, maar ik heb wel heel veel samengewerkt met verkoop en met logistiek. Dus ik heb wel heel veel kennis opgedaan van oké, hoe ga je om met producten en qua verkoopcijfers en daar, ja, dus dat is wel een goeie achtergrond zeg maar.

00:12:30
Dat neem je allemaal mee.

00:12:32
Ja, absoluut.

00:12:32
Ja, want nu zit je dus sinds oktober in je fysieke winkel, in de Wal straat? De Nieuwstraat sorry, de Nieuwstraat in Deventer.

00:12:40
Ja, ja.

00:12:41
En hoe bevalt dat?

00:12:42
Ja, ontzettend goed, ja, het is echt heel erg leuk de reacties zijn echt, nou ja, hartverwarmend en echt wel dat je echt denkt, mensen vinden het echt een aanwinst. Nou ja, dat is natuurlijk het leukste wat je kan horen, zeg maar dus ja, heel veel mensen, die komen toch even kijken en doen ideeën op. Natuurlijk ook. Dus je krijgt ook heel veel mensen die gewoon even lekker even komen snuffelen in eerste instantie. Maar ja, ik heb ook probeerd om zeg maar wel wat promoties te doen in in de lokale blaadjes en ja, en dan komen mensen toch wel op af, die hebben toch zoiets, ze zitten dan toch ook hier in Deventer. Veel mensen die dol zijn op scandinavisch design en dat is heel leuk om te ontdekken. Ja.

00:13:26
Ja, en je hebt natuurlijk, als d’r één ervaring heeft met online en fysiek dan ben jij dat inmiddels. Wat heeft fysiek dan te brengen wat online misschien niet te brengen heeft?

00:13:35
Nou, ik zie de offline winkel, zeg maar, vind ik echt de aanvulling op een webwinkel, omdat je…

00:13:41
Dat is wel een interessante opmerking wat je zegt, want heel vaak wordt gezegd: de webshop is een ondersteuning van de fysieke winkel en jij zegt: de fysieke winkel is een ondersteuning van m’n webwinkel.

00:13:51
Ja, absoluut ja, ja, omdat nou, ja, en dat heeft misschien ook wel te maken dat natuurlijk de webwinkel, die heb ik al. Maar ja, je hebt een grote klant… Hoe zeggen dat nou? Grote klanten-pot zeg, maar die al in je webwinkel komen, zeg maar de fysieke winkel zie ik echt van weet je, je kan je assortiment op een andere manier presenteren, je kan het ook laten zien, mensen kunnen even komen. Bedoel, we hebben best wel producten. Zeker, woonaccessoires ja, die moet je soms ook gewoon echt zien. Ik heb merken die niemand heeft. Dus ja, dan heb je aan zo’n heel leuk plaatje op je webshop en ik probeer echt heel veel te vertellen over de materialen en de beste foto’s van de producten te tonen. Maar het blijft lastig en als je dan voor een beker 25 euro moet betalen, dan snap ik dat mensen denken: nou, ik weet het niet en dan is het heel fijn als je gewoon even naar zo’n winkel kan gaan en het ook gewoon kan zien. En zien: hé dit voelt goed, of het is echt wel heel bijzonder of en dat geldt voor heel veel producten, denk ik, van ja, het is ja, mensen kunnen makkelijker een keuze maken, ze kunnen even alles naast elkaar zetten, ze kunnen eventueel wel iets meenemen van huis, van he, ik zoek iets bij m’n behangetje bijvoorbeeld. Ja, dat is daarom zie ik dat wel echt als een ja, zo’n aanvulling, zeg maar.

00:15:07
Wat brengt het jou nog meer? Wat brengt het jou? Die ervaring van de fysieke winkel?

00:15:12
Ja, het is ontzettend leuk om klanten reacties nu te krijgen en dat had ik al wel met evenementen. Maar goed, dat had ik maar een paar keer per jaar. Maar ja, als jouw mensen op de website zitten, je kan wel zien soms hoe lang ze op een pagina zitten, bij wijze van. Maar je krijgt totaal geen feedback hoogstens bij een beoordeling die ze na de aankoop doen. Maar dat, ja, dat is maar heel enkel keertje dat ze heel specifiek zijn. Maar nu hoor je gewoon mensen zeggen van oh, dit is heel leuk of dit kleurtje is heel mooi of oh heb je ook dit. Dat je denkt oh, dat heb ik niet inderdaad. Oh, dat is misschien dan toch wel handig voor volgend jaar. Nou ja, dit of dat ze toch denken van hé, dit is niet gelijk duidelijk dat je denkt, oké, dat, misschien denken mensen dat op de website dan ook wel. Dus je krijgt heel veel directere feedback van klanten en dat is ja, dat is heel waardevol, ja.

00:15:59
Echt directe feedback waar je eigenlijk ook gewoon je assortiment op kunt aanpassen?

00:16:04
Ja, absoluut, ja, daar je je merkt nu gewoon van, ik vind het in de fysieke winkel maak je sowieso denk ik we andere keuzes qua collectie dan online. Ik bedoel online, ja, een beetje, je ziet het nooit allemaal bij elkaar. En in de fysieke winkel wil je ook een soort van samenhang, eenheid creëren. En ben je nog nog meer. Ja, zoeken, mensen he. Ik bedoel één van de vragen die je kreeg van: heb je ook kaarsen, want ik wil graag bij deze kandelaar een kaars geven. Nou ja, daar heb ik dus ook niet. Ja, ik heb ik dacht, ja, ik denk, ja, je kan overal kaarsen kopen, maar blijkbaar hebben mensen wel gelijk zoiets van oh, ja, maar ik wil dat gewoon gelijk in een één setje dan kan je dat ook mooi inpakken oké, nou, ja, dat is dus toch iets, ja, ja, wat ik dan gewoon toch iets mee moet gaan doen, zeg maar.

00:16:53
En daar hebben mensen in de webshop geen behoefte aan?

00:16:55
Nou ja, ik denk dat ze dat minder. Ja, ze zien dat dan denk ik, toch ook iets meer als een gegeven of ja, ja, misschien haken mensen dan ook wel af, hoor. Als ze zien dat ik geen kaarsen heb, maar dat weet ik dan eigenlijk helemaal niet.

00:17:09
Nee, in de fysieke winkel zie je dat gelijk.

00:17:10
Kijk ja, precies ja, dan zie je gelijk een beteuterd gezicht. Zo van nou, ik wil een kaars hebben.

00:17:16
Hé en nu heb je een een winkel en je hebt een webshop hoe ziet een dag voor jou eruit dan? Want ik kan me voorstellen dat jij nooit meer weekend hebt, nooit meer vrij hebt, want die winkel blijft natuurlijk altijd open online.

00:17:25
Ja, klopt, nou, het is wel zo dat nu m’n hele bedrijf naar mijn winkel is verhuisd, dat ik thuis wel iets meer het gevoel heb dat ik ook een privé-leven heb.

00:17:34
Je kan gewoon weer door je huis lopen?

00:17:35
Ik kan weer door mijn huis lopen en ik kan niet. Ik kan minder stiekem even snel. Ik bedoel, ik heb mijn laptop wel altijd bij me, maar je gaat minder snel even van als er een vraag is of je denkt goh, misschien heb ik dit niet meer op voorraad moet even checken. Dan ren je niet gelijk weer naar boven om even om het te checken. Dus dat is wel iets rustiger geworden. Maar ja, het is wel, je maakt wel gewoon lange dagen, want ik ben er wel gewoon. Nou ja, denk ik, bijna altijd wel vanaf half negen ben ik er en ik ben tot zes uur open.

00:18:05
En moet je daarna de pakketjes nog versturen?

00:18:07
Nee, die worden gelukkig door de fietskoerier tegenwoordig opgehaald. Dus daar ben ik heel blij mee. Maar voorheen was ik de eerste maand, was ik tot vijf uur open en ging ik als een idioot op de fiets, alle pakketjes snel naar mijn afgiftepunt, maar dat werd steeds meer en ik werd echt zo’n pakezel en ja, soms moest ik twee keer heen en weer fietsen. En dat, nou, ik werd helemaal gek. Dus ik dacht en toen kwam toevallig de fietskoerier een keer langs en ik dacht oh, ja, daar wilde ik toch al een keer hiermee in gesprek en we hebben het gelijk ingezet. Nou, daar ben ik echt superblij mee. Ja, dat scheelt in ieder geval weer een stukje stress, zeg maar dus ja, weet je bent gewoon eigenlijk. s’Ochtends begin je eigenlijk met alle bestellingen om gelijk alle producten, want dat is natuurlijk iets wat je nu wel… Je moet alert zijn op elke bestelling die binnenkomt, want de producten bevinden zich ook grotendeels in de winkel. Fysieke winkel. Dus ja, ik heb het al weleens gehad dat precies op het moment dat een klant iets kocht in de winkel, dat iemand het ook online bestelde. Ja, en toen was het op.

00:19:09
Oh en wie krijgt er dan voorrang?

00:19:12
Nou ja, de klant had het in de fysieke winkel al gekocht, dus die had voorrang. En gelukkig kon ik het nog heel snel bestellen voor de andere klant. Maar ja, dus dat dus en daar weet jij, daar moet ik nog een beetje. Ja, nou, daar moet ik ook een beetje mijn weg in in vinden en dat heeft ook wel te maken dat ik mijn kassasysteem ik heb, zeg maar een bepaald systeem voor mijn webwinkel en met datzelfde systeem ga ik ook een kassa beginnen. Alleen ja, doordat het allemaal heel snel is gegaan, heb ik gewoon geen tijd gehad, want ik dacht dat doe ik even tussen de verbouwing door van de winkel. Doe ik ook even die kassa even helemaal inrichten.

00:19:47
Die twee systemen moeten dan op elkaar aangesloten zijn?

00:19:51
Ja, en ik moet eigenlijk, zeg maar alles opnieuw in een nieuw systeem stoppen en dan moet ik mijn webwinkel. Die wordt dan ook zeg maar daarmee verbonden en de voorraad loopt dan gelijk. Dus als ik iets verkoop in de winkel, dan is het ook online. Zeg maar gelijk, en nu moet ik…

00:20:07
Dan krijg je niet meer dat ze tegelijk kunnen kopen.

00:20:09
Nee, dan is die kans in ieder geval een stuk kleiner, want nu moet ik ieder keer even snel me webwinkel bijwerken en dus dat dat geeft dan ook weer een beetje rust. Dus dat daar gaan we de komende weken zeg maar mee aan de slag, zodat we, als we weer open mogen, da we dan helemaal al klaar zijn, zeg maar daarvoor.

00:20:26
Waar ik nog wel even benieuwd naar ben, de combinatie offline en online superinteressant vooral dat jij zegt: van die fysieke winkel ter ondersteuning. Zie je ook dat de mensen die in je winkel komen ook de mensen zijn die ook naar je webshop gaan, of zijn dat eigenlijk twee verschillende doelgroepen geworden?

00:20:47
Nee, ik denk dat het op zich wel een beetje dezelfde doelgroep is. Er zit ook wel verschil, want d’r zijn ook echt wel mensen die zeggen van ja, ik nee-ja nee, ik hoef niet, nee online doe ik toch niks, hoor dat ja, daar hebben mensen dan niks mee, wel, die pakketjes en zo. Maar er zijn ook echt wel mensen die al, zeg maar op mijn webwinkel hebben gekeken en dan speciaal naar de winkel komen om het, om het daar nog even uit te puzzelen. Zeg maar wat ze nou precies wilden hebben of ja, het leuk vinden om gewoon de winkel te bekijken. Dus ja, dat is deels wel, zeg maar dezelfde groep.

00:21:21
En de mensen die bij jou in de winkel komen, die kennen de webshop ook?

00:21:24
Sommigen wel, maar sommigen ook niet. Zeg maar nee, dat is de enkeling, die komt er binnen van, ja, ik ken die naam ergens van en dan blijken ze ineens al een keer iets besteld te hebben en dan heb ik toevallig dat ook nog bezorgd, dus dat is dan ook nog wel weer grappig. En maar ja, ik denk, voor heel veel mensen is het ook wel gewoon onbekend, ja, dat.

00:21:47
En nu met corona zijn natuurlijk op dit moment zijn alle winkels dicht. Helemaal dicht is natuurlijk een hele harde klap. Er zijn ook een heleboel ondernemers die helemaal geen webshop hebben, die gewoon alleen maar fysiek hebben. Ja, heb jij tips voordat soort ondernemers. Wat? Wat zou je ze aanbevelen om te doen?

00:22:10
Nou ja, nu eigenlijk, als je ik denk dat het sowieso elke winkel zou op z’n minst in ieder geval een website moeten hebben en als je dat nog niet hebt, ja, ga dat gewoon in deze tijd dan in ieder geval maken. Weet je dat in ieder geval mensen je kunnen vinden, in ieder geval kunnen zien wat je hebt en dat hoeft echt niet, zeg maar per se een webwinkel te zijn. Maar laten in ieder geval zien welke merken heb je of welke productgroepen heb je. Zet er foto’s bij, zodat mensen een beetje een idee krijgt van hé oh dit, dit hebben ze en als ze dan iets specifieks zoeken bij wijze van een merk, dat ze dan eventueel kunnen bellen van oh, heb je dit of heb je dat. Maar goed idealer is natuurlijk om de webwinkel tegelijk erbij te doen. Maar goed, ik snap ook dat dat ja voor sommige mensen natuurlijk ook best wel een heel ingewikkeld verhaal is. Plus als je weer opengaat kun je dat er dan nog nog steeds bij doen? Want ja, dat kost ook gewoon wel veel tijd. En maar ja, probeer het in ieder geval anders op via Facebook of Instagram daar kan je ook op een hele leuke manier ook je producten verkopen. Zeg maar, en natuurlijk is het wel het verschil in branche, zegmaar want ik weet, mijn buren hebben ook een, een winkel, maar da’s een juwelier en voor hun, ja, dat is natuurlijk ook wel weer iets heel anders dan dat je een een vaasje opstuurt of een een ketting van een paar 100 euro, zeg maar ja, dat is dan toch wel even iets anders.

00:23:36
Wil je wel een track-en-trace code bij hebben!

00:23:39
Ja, minstens inderdaad.

00:23:40
En meefietsen.

00:23:43
Ja, precies dus dat is wel. Dat verschil natuurlijk wel, maar ik denk dat het wel weet ik, ik denk dat deze dit jaar echt wel aangeeft van jongens, je moet wel op één of andere manier jezelf buiten die fysieke winkel presenteren en de mogelijkheid geven om dat mensen iets kunnen aanschaffen en ik denk dat echt wel voor iedereen wel mogelijk is om in ieder geval minstens een website hebben waarin je wat collecties kan laten zien, en ook al is het maar een deel van je collectie van je zegt, nou, daar heb ik veel van, die zet ik er in ieder geval in. Dan krijgen mensen in ieder geval wel een idee van wat je wat je hebt en dat is, denk ik, uiteindelijk ook voor de lange termijn ook al. Hé, als we straks weer in de normale wereld zitten, het geeft mensen ook, weet je, je wordt in iedere val gevonden op internet. Mensen komen je dan spontaan tegen en ook al woon je niet in Deventer, dan nog komen ze je tegen en dan zien ze in eens, oh, ja, maar zij hebebn bijvoorbeeld dit wel, dit merk of dat leuke jurkje? Ja, mensen zijn toch bereid om te rijden, om eventjes naar die stad te rijden. En Deventer is natuurlijk een super leuke stad om sowieso even rond te rijden. Ja, om dan toch even er heen te gaan en als je niks laat zien, ja, dan komen ze sowieso niet speciaal voor je. Dan moeten ze dat echt weten.

00:25:01
En d’r is nog een andere mogelijkheid om online te gaan. Dat zijn natuurlijk de grote giganten die webshops gebouwd hebben. Hoe kijk jij daartegenaan zeg je van ja. Ook dat is een mogelijkheid voor mij om daar met producten te verkopen of niet?

00:25:13
Nou, dat hou ik een beetje tegen. Eigenlijk, ja, ik ben wel eens benaderd dat om zeg maar daar in aan te schuiven, zeg maar maar ja, ik ben echt een voorstander van de leuke kleine winkels en ja, dus ik hou die ik. Ja, ik snap best wel dat mensen daar ook wel bestellen ja, zal ik dat al wel zeggen.

00:25:43
En waar voor jou? Want ik kan me voorstellen, he bij jouw producten wil je ook een bepaald gevoel meegeven en je wil bepaalde emotie meegeven dus ik kan me voorstellen dat je zegt van joh weet je, ik doe het liever op mijn manier, zodat ik dat ook mee kan geven.

00:25:54
Ja, nou ja, dat is sowieso absoluut de reden en nou ja, wat ik ook wel, dat ik kies mijn merken heel bewust en m’n producten heel bewust. En nou, daarmee zet ik mezelf ook neer en dan gaat eigenlijk iemand anders daarmee aan de haal. Zeg maar, en dan lijkt het net alsof, want uiteindelijk hebben heel veel mensen niet door soms dat ze dat die producten niet van die grote jongens zijn, maar van andere winkels.

00:26:22
Gaat dan gewoon op in het grote overzicht?

00:26:23
Ja en dan zeggen ze oh, ja, maar die winkel, die heeft wel heel wat leuks zeg, maar ja, eigenlijk niet, want dat zijn allemaal die andere winkeltjes die dat hebben. Dus ja, en je wil gewoon eigenlijk ook kijk, omdat je het zelf verstuurt zeg maar ja, je wil ook die inderdaad die klantenservice wel kunnen bieden. Ja dus je wil eigenlijk gewoon het liefst gewoon die klant zelf zelf ontvangen. Inderdaad, maar goed, het is natuurlijk wel een mogelijkheid om nog meer bereik te hebben, want er zijn nog steeds mensen die echt wel, die het wat nou, ja, wat enger vinden om bij een klein winkeltje te bestellen ook al besta je heel lang en zet je ook best wel wat omzet om. Maar ja, de de grote namen die ja, dat vinden mensen dan toch wat vertrouwds wekken ja.

00:27:07
En naast samenwerken met een grote gigant zou je natuurlijk ook samen kunnen werken met andere lokale ondernemers. Dat je misschien samen iets online doet, ben je daar al wel eens mee bezig geweest?

00:27:22
Nee, daar heb ik nog nooit, nee, nee.

00:27:25
Zou je daar wel voor openstaan? Stel dat een ondernemer naar luistert en denkt nou mijn producten, die sluiten heel goed aan. Kunnen we misschien iets samen-doen.

00:27:35
Ja, dat hangt helemaal van af van de vorm, denk ik ik ben zelf. Dan zou ik, bij wijze van… Toevallig was laatst een student bij mij en die opperde ook een soort van idee van nou misschien inderdaad met alle lokale ondernemers iets te doen. Nou, ja, weet je, als je dat inderdaad apart zet en onder die noemer doet, dan lijkt me dat ook heel interessant. Ik, ik zal niet snel andere ondernemers op mijn website, zeg maar zetten en dat heeft dan meer mee te maken, omdat ik gewoon heel erg ik wil gewoon heel zuiver mijn webwinkel houden in de zin van ik verkoop gewoon 100 procent scandinavisch dus ja.

00:28:11
Helemaal jouw ding.

00:28:12
Het is gewoon helemaal mijn… Ja, eigenlijk wel ja.

00:28:16
Ja, en die eerste website, want die heb je op een gegeven moment staan waarschijnlijk in. Nou, dat was in 2013. Ja, dat moet ook elke keer weer een beetje beter worden, zodat je vindbaar bent, zodat. Doe je dat allemaal zelf of word je daar ook nog steeds bij geholpen?

00:28:29
Nee, dat doe ik eigenlijk allemaal zelf en ik denk dat er ook zeer zeker meer uit te halen valt, want dan zou ik er eigenlijk ook inderdaad wel echt veel meer kennis over moeten hebben. En ik denk dat ik dat nog steeds nog niet helemaal optimaal heb. Maar ik ga heel erg af op m’n eigen intuitie van dat ik denk oh, nou, misschien moet ik hier iets mee doen en ik probeer ook gewoon ja dingen uit, zeg maar en af toe wat advertenties of nou ja, we zijn wel, zeg maar voor de voor Blikfang zijn we vorig jaar overgestapt op een nieuw systeem voor de webwinkel, omdat die andere ja niet zo heel liepen daar tegen wat problemen aan, zeg maar en deze stond ook wel bekend dat je dan sowieso al gelijk, wat beter vindbaar was. Dus dat hebben we dus zo zijn we om gaan gooien en een nieuw systeem overgestapt. Nou ja, we zagen wel gelijk weer een een sprong, zeg maar, en je kan er dan weer wat meer mee. Dus op die manier nou ja, proberen wel stapjes vooruit te maken, maar.

00:29:32
Moet je verstand hebben van websites om zelf een website te hebben en hem bij te houden, of niet, of leer je dat heel snel als je er mee bezig gaat?

00:29:43
Je leert het wel, maar dan moet je, denk ik, ook wel beetje. Ja, je moet als je zeg, maar eigenlijk stel je je maakt zelf dingen. Ja, het gaat niet vanzelf, zeg maar je moet wel een beetje de interesse ook naar hebben, want je moet wel, zeg maar eens gaan kijken van hé, wat, hoe doe ik het eigenlijk? Krijg ik inderdaad ook meer bezoekers of hoe? Je moet af en toe wel even je gegevens eventjes terugkijken van nou, ja, gaat dat beter? Of gaat het niet beter? En zie ik wat, zie ik wat verschuivingen en ja, als je interesse daar totaal niet ligt, dan en ja, dan gaat het niet vanzelf beter, zeg maar dus je moet, je moet er ook wel op focussen maar het is het lastige, het is wel een hele moeilijke materie, moet ik zeggen, en het is ook heel lastig. Van je ene kant wil je ook wel mensen daarvoor inschakelen maar iedereen roept ook weer wat anders en dus weet je eigenlijk ook niet wie je nou ja moet vertrouwen. Daarop zeg maar daar wordt al vrij snel natuurlijk gezegd dat je het allemaal niet zelf kan en daar geloof ik deels ook wel in dat het weet je. Je kan grotere stappen zetten als je hulp vraagt, maar ik denk als je zelf met aandacht gewoon kleine stapjes neemt, dat je daar ook wel komt.

00:30:55
Jij doet het dus wel echt helemaal zelf en op eigen kracht?

00:30:58
Ja, helemaal. Ja, en dat vind ik, ja en weet je dat, maar dat vind ik ook. Ik vind eigenlijk alle facetten zeg maar leuk. Ik bedoel, ik vind mijn administratie bij wijze van ook leuk. Bedoel, daar kijk ik ook niet, dus ik vind alle onderdelen.

00:31:12
Dat klinkt me heel vreemd in de oren, ja.

00:31:14
Ik denk dat heel ondernemers denken van ja, dat, ja, ik vind het wel, ja, ik vind overal leuk om wel in te duiken en ja mezelf te redden zeggen maar.

00:31:25
Ja, nou en nu, sinds oktober zit je dus in een fysieke winkel. Da’s echt nog helemaal niet zo lang, en nu zijn de deuren alweer dicht.

00:31:35
Ja.

00:31:36
En nu. Wat wat betekent dat voor jou?

00:31:39
Ja, en buiten dat oktober, hé, midden in de corona crisis, jij denkt, ik ga die winkel openen.

00:31:44
Ja, nou ja, ik dacht van in ieder geval voor de kerst en de Sinterklaas. Ik dacht dan kan ik dat in ieder geval nog mooi meepikken want dat ja als je in maart gaat beginnen, dat is nou niet echt een fleurende…

00:31:57
Ja en het pand was er, dus dat moest gewoon.

00:31:59
Ja, nou, ja, eigenlijk wel want ik dacht van ja, weet je, ik kan nu zeggen: ja, nee, het is niet het moment. Maar ja, over een paar maanden is dat pand weg en tegen de tijd dat ik het echt wil, dan is niet het geschikte pand. Ik had echt wel ook wel wat eisen voor een pand en daarvoor voldeed dit pand gewoon helemaal aan. Dus ja, hier, dan is het toch een beetje. Ja, een beetje kiezen, zeg maar en kijk, we hebben wel, we hebben tuurlijk toen we besloten of we het pand gingen doen. Ik heb natuurlijk met mijn man even moeten moeten afstemmen zeg maar, wat is het risico? Ja, weet je, je gaat wel je financiële plan even heb je tuurlijk wel opgesteld om te kijken van oké, hoe gaat, stel, er valt iets weg, wat gebeurt er dan en hoe gaan we dat dan? Redden we het dan wel?

00:32:43
Ben je ook van dit scenario uit gegaan?

00:32:46
En nou niet helemaal, maar ik was wel, ik was wel behoudend in de omzetcijfers, want ik dacht van nou, ik ga niet gelijk denken van dat ik top omzetten ga draaien. Zelfs online heb ik het voorzichtig gehouden, niet omdat ik nou dacht: het gaat het nooit worden, maar meer van nou, als ik dit zou omzetten, red ik het dan nog steeds? Zeg maar en dat zag er gewoon oké uit. Dus ja, dus ik maak me daar nu ook niet direct zorgen om. Het is gewoon super jammer. Ik had vooral natuurlijk mis je de omzet. Voor mij was het vooral. Ik mis gewoon die ervaring. Ik had het heel leuk gevonden om te zien hoe mensen nu tot welke dag shoppen mensen nu eigenlijk voor cadeaus of gaat iedereen drie dagen van tevoren zich focussen op het kerstdiner en gaan ze alleen maar de supermarkt in? Ja, dat die, dat vind ik vooral het jammere dat ik dat nu eigenlijk mis, zodat ik daar zeg maar volgend jaar op in kan spelen. Van oké, moet ik dan iemand te hulp hebben in die dagen? Of niet? Of ja, maar goed, het is niet anders en we gaan gewoon online gewoon door en dat loopt gelukkig gewoon ook lekker door en ik heb nu gewoon de tijd om administratie goed af te ronde, maar ook gewoon om het hele plan voor volgend jaar alvast te gaan maken en daar heb ik nu gewoon wat meer tijd voor en dat is wel, dat is ook wel heel fijn.

00:34:12
En komen er dan nu ook nog nieuwe ideeën naar voren? Dat je denkt van nou dit ga ik nu ook nog doen?

00:34:19
Nou dat niet zozeer nee, tuurlijk gaat er wel wat door je hoofd van oh moet ik nu iets, moet ik nu nog iets doen of zo? Kijk, ik heb wel zoiets van, ik laat nu niet mijn winkel helemaal tot laat ik het maar zo weet je, ik heb wel zoiets van. Nou, ik ga misschien aan het eind van de week nog wel even de etalage even verfrissen zodat als mensen daar tenminste langs lopen, ja gewoon in ieder geval toch wel even dat ze iets nieuws zien. Ja, dus op die manier toch wel zorgen dat er, ja. Dat ze wel zien dat ik nog steeds leef en dat er wat gebeurt en mensen nog kan aanzetten om in ieder geval even op de website kijken en ja verder, ja, je probeert gewoon online nu gewoon te focussen en zo nog wat misschien wat extra stappen te nemen op social-media om daar toch nog even wat extra fotootjes tegenaan te gooien. Zeg maar om nou ja, om in ieder geval een beetje gezien te blijven en ja, maar ook gewoon wel positief er in te blijven staan. Want ja, uiteindelijk is het corona is het ergste zeg waar op een moment, en sluiting is vervelend. Maar ja, daar, als we over vijf weken weer open mogen, dan is dat heel fijn.

00:35:32
Tom, heb jij nog een vraag?

00:35:33
Nou ik heb, ik weet, denk ik het antwoord al, maar ik ga het toch vragen. We hebben het nog niet gehad over het inrichten van de winkel en aangezien je bijna alles zelf hebt gedaan, heb ik zo maar het gevoel dat je dat ook zelf hebt aangepakt bij de opening, de inrichting van de winkel.

00:35:45
Ja, absoluut, ja, ja, ik heb een maquette gemaakt van tevoren hoe ik het wilde inrichten.

00:35:51
Wauw, dat is heel grondig. Een maquette van de inrichting gemaakt? Volgens mij doe je alles sowieso heel grondig heb ik het idee.

00:36:00
Ja, ik ben wel redelijk perfectionist inderdaad, dus ik ga wel graag, ja, goed voorbereid. Nee dus ja, nee-ja, dus ik heb alles zelf bedacht. We hebben deels ook zelf meubels gemaakt en ja, ik deed, dat is ook wel het grappige. Dat sommige mensen ook wel, ik heb ook zeg, maar ik heb nou, ja ten opzichte van andere mensen nooit de ruiten afgeplakt ik heb altijd alles opengehouden.

00:36:26
Tijden het verbouwen?

00:36:27
Ja, dus iedereen heeft zes weken lang kunnen zien hoe het langzaam veranderde. En dat en daar krijg je nu ook af en toe wel terug. Ja, ja, ja, heb je echt, zes weken lang zien schilderen en bijna altijd alleen. En ja, dat vinden mensen dan heel erg leuk om het dan toch wel te zien. Ik denk ja, het is eigenlijk wel een soort van inkijkje en dat…

00:36:43
Letterlijk.

00:36:44
Ja, ja.

00:36:44
Dat was ook een bewuste keuze om dat te doen?

00:36:47
Nou in eerste instantie wilde ik er wel iets voordoen, maar het is een, de ramen liggen ook een beetje, je kan heel moeilijk erbij. Dus uiteindelijk had ik eerst papier er opgeplakt en toen stond ik buiten en toen keek je d’r gewoon overheen. En verder kon ik er niet bij, toen dacht ik, ja het ziet er ook eigenlijk niet uit, want dan zit je toch zes-weken lang zit er ergens papier voor plus het houdt licht tegen. En ik dacht nou ja, waarom. Waarom, ik bedoel alsof ik iets te ik heb, ook niks te verbergen. Ik bedoel, ja, eigenlijk misschien ook wel leuk. Nou, en dat heeft ook echt wel gezorgd voor voor interactie. Mensen die d’r even naar binnen kwamen gluren, even een gesprekje aangingen en dus eigenlijk nou ja, begon dit contact eigenlijk alleen in de straat, vanaf het eerste begin dat ik de sleutel had en dat is, ja, heel leuk geweest.

00:37:38
Een onbedoeld heel positief effect.

00:37:39
Ja leuk.

00:37:40
En de maquette staat nog in de winkel of dat niet?

00:37:43
Nou, hij zat wel in het pand, maar niet weer in de. Ja, ik heb hem nog wel bewaard, ja, ja, dat.

00:37:48
Is die ook op social-media te vinden?

00:37:50
Ja, ik heb er wel volgens mij wel een foto van gedeeld.

00:37:52
Ja, dan gaan we die nog eens even zoeken na afloop.

00:37:54
Ja.

00:37:56
Leuk, ja, wij sluiten deze podcast af met de vraag: wat ga jij nu morgen doen?

00:38:05
Morgen, morgen ga ik allereerst alle online bestellingen weer verzorgen, zodat die klaarstaan.

00:38:11
Daar begin je de ochtend mee?

00:38:13
Ja. Daar ga ik gelijk mee beginnen en ja, en dan ga ik eigenlijk bedenken wat ik allemaal wil gaan doen. En dan ga ik een planning maken, zodat ik er liggen allemaal nog klusjes van dat winkelpand sowieso nog wat losse flodders zeg maar en ik wil graag nou ja, dat wat ik al zei, de planning, de thema’s de winter sale die daar op een gegeven moment toch aan gaat komen om dat helemaal uit te gaan werken, hoe ik dat precies wil gaan doen qua communicatie en alles, en zodat ik dat helemaal voorbereid ben.

00:38:47
Er is nog genoeg te doen dus?

00:38:48
Ja, er is heel veel te doen. Ja, ja.

00:38:50
Heel erg bedankt dat je met ons je verhaal wilde delen en je ideeën. Bedankt voor het inkijkje.

00:38:57
Ja, jullie dankjewel.

00:38:57
En succes morgen natuurlijk.