Nieuwe website Overijsselse Aanpak: dank je wel Sven!

post-img

Jarenlang keek hij je zelfverzekerd aan vanaf de website van de Stadsbeweging: Sven Oude Middendorp. In Oldenzaal blijft barista Sven een vertrouwd gezicht, maar online gaat de Stadsbeweging op in een nieuwe website: De Overijsselse Aanpak. 

De provincie kent al jaren de programma’s Woonkeuken en Stadsbeweging. De Woonkeuken houdt zich bezig met woningbouw. De Stadsbeweging, aanvankelijk vooral bedoeld om winkelleegstand in binnensteden tegen te gaan, heeft zich ontwikkeld tot een breder programma voor stadsvernieuwing. Maar retail blijft belangrijk, want zonder winkels – en horeca – geen levendig stadscentrum.

Wat deze thema’s bindt, is dat ze in Overijssel op een bijzondere manier worden aangepakt: door sterke samenwerking tussen overheid en markt. Dat is bijzonder, want het gebeurt elders in Nederland niet of nauwelijks. Daar wordt met belangstelling naar de Overijsselse successen gekeken. Want de netwerkaanpak, die intussen De Overijsselse Aanpak is gaan heten, werpt vruchten af. Daarom is het nu tijd voor een eigen website. Daar krijgen Woonkeuken, Stadsbeweging en Retail elk een eigen pagina in dezelfde, herkenbare opbouw.

Creatieve ideeën

Sven Oude Middendorp vindt het werk van de Stadsbeweging prachtig. Zijn koffietentje in het hart van Oldenzaal draait goed dankzij een boel creatieve ideeën, vertelt hij als gedeputeerde Monique van Haaf (Ruimte, Wonen en Retail) hem opzoekt. De coronacrisis hakte er ook bij hem in, maar mede dankzij zijn ondernemerschap heeft hij het overleefd. Sterker: hij heeft zijn naam inmiddels gevestigd in Oldenzaal. ‘Mensen konden nergens heen. Maar thuis wilden ze ook goede koffie. Die kwamen ze dan bij mij kopen. Of ze namen een coffee to go als ze aan het wandelen waren. Dat dat kon in die barre tijd, heeft mijn naamsbekendheid zeker vergroot.’

Creatief ondernemerschap: de provincie Overijssel, en zeker de Stadsbeweging, is er dol op. De Stadsbeweging doet al jaren z’n best om binnensteden weer vitaal en toekomstbestendig te krijgen, nu hun rol zo is veranderd. Je gaat tegenwoordig immers vooral naar de stad om iets te beleven. Shoppen kun je ook online. De Stadsbeweging biedt horeca en detailhandel allerlei instrumenten om bij te dragen aan een aantrekkelijk stadshart.

Ontmoetingsplek

Koffietentjes als die van Sven zorgen voor een aantrekkelijke ontmoetingsplek. Dat Sven inspeelt op wat zijn klanten wensen – een ontbijtbox met koffie, een Moederdag cadeautje met bijzondere thee, een online koffieproeverij in coronatijd, havermelk voor wie vegan gaat – klinkt Monique van Haaf dan ook als muziek in de oren. ‘Zo moet je dat doen’, knikt ze goedkeurend.

Tijdens de lockdowns vanwege corona steunde de Stadsbeweging lokale ondernemers met speciale crisisarrangementen. Sven heeft het kunnen bolwerken zonder steun: toen de pandemie uitbrak en hij nog niet wist wat hem allemaal boven het hoofd hing, heeft hij alleen gebruikgemaakt van een vergoeding voor vaste lasten. Daarna kon hij het zelf rooien. ‘Ik ben creatiever dan ik zelf had gedacht’, zegt hij, en er klinkt verbazing in zijn stem. Wat daarbij hielp, is dat hij slim heeft ingespeeld op de verschillende fasen van de crisis. In de beginfase stond hij met een mobiele koffiebar bij de pizzeria. Later besloot hij zijn aanbod uit te breiden en andere zaken te verkopen naast koffie: bijvoorbeeld arrangementen met Moederdag en chocolade proeverijen. Een mooi voorbeeld van creatief ondernemen.

Monique van Haaf is naar Oldenzaal gekomen om Sven te bedanken. Hij was immers jarenlang het gezicht van de Stadsbeweging. Keek je op de website, dan zag je Sven daar staan met z’n leren voorschoot en z’n vertrouwenwekkende glimlach. Het plezier, het ondernemerschap en de creativiteit straalden ervan af. ‘Ik zag je elke dag, want je stond als display op mijn bureau’, lacht Monique van Haaf. ‘Als ik in coronatijd een online bijeenkomst had waarin ik de Stadsbeweging onder de aandacht wilde brengen, zette ik dat bord in beeld.’

Nog gezonder

Als blijk van waardering overhandigt de gedeputeerde Sven een Stadscheque van duizend euro. Die kan hij inzetten om zijn bedrijf nóg gezonder te maken. Bijvoorbeeld door een opleiding te volgen, zijn marketing een boost te geven, of wat hij maar nodig vindt. ‘Geweldig zeg’, reageert Sven. ‘Dat had ik niet verwacht, maar ik ben er heel blij mee.’

Nieuwe website

Het voorbeeld van Sven sluit mooi aan bij de verschuiving in stads- en dorpscentra. De rol van de binnensteden is veranderd en beleving staat voorop. Met die ontwikkelingen vonden wij het tijd voor een nieuwe website. Op de nieuwe website hebben de Woonkeuken, Stadsbeweging én Retail een eigen plek gekregen. De thema’s van deze drie onderdelen hangen steeds meer samen. De stap naar één centrale, gezamenlijk plek was daarmee snel gezet. En dat is ook handig voor onze netwerken.

Voor meer informatie over onze aanpak en onze netwerken, kijk op: www.deoverijsselseaanpak.nl