Hoe maak je ambassadeurs van je stakeholders?

Tijdens de centrummanagersbijeenkomst in april kwam Anneke Jongerius, placemaker bij AM, langs. Zij vertelde de centrummanagers meer over het proces van participatie en placemaking van AM. In het gesprek dat volgde, werd duidelijk dat de praktijk van centrummanagers uitdagend kan zijn. Het ging over verhalen vertellen, stakeholders een podium geven, verbinden en samenwerken. Dat leverde voor iedereen nieuwe inzichten op.
De centrummanagers ervaren dat als je een DNA en merk (brand) ontwikkelt, het daarna vaak moeilijk is om dit levend te houden. Anneke gaf hierbij aan dat je het merk soms ‘los’ mag laten. Een merk zonder lading en betekenis is namelijk leeg. Het gaat om wat er áchter het merk zit. Als je dat duidelijk hebt, kun je het inzetten als middel om te laten zien wat een plaats allemaal te bieden heeft. Dat moet iedereen voelen: ondernemers, maar vooral ook inwoners. Als je dat voelt, dan word je vanzelf ambassadeur!
In verbinding blijven
Ook gaf Anneke uitleg over haar aanpak in het ‘laden’ van een gebied bij gebiedsontwikkelingen. Daarbij werd duidelijk dat de praktijk van haar verschilt met die van een centrummanager. Haar opdrachten zijn duidelijk afgebakend (met een kop en een staart). Het werk van een centrummanager vaak niet, die stapt in een rijdende trein. De gesprekken lieten zien dat participeren, verbinden, voelen en laden nooit een kop en staart heeft.
Verhalen vertellen
Geef de stakeholders in je gebied, ook inwoners, een podium om hun verhaal te vertellen. Denk verder dan de gouden driehoek van ondernemers, overheid en vastgoed. Communiceer duidelijk vanaf het begin en blijf dat doen. Vraag mensen verhalen te vertellen. En kijk waar het raakt. Iemand die heel erg tegen lijkt, wil misschien wel vooral graag gezien en gehoord worden. Door dat gesprek aan te gaan en die persoon een podium te geven, kan het je grootste ambassadeur worden.
Dit waren enkele van de inzichten die de centrummanagers mee naar huis namen. Mooi hoe een gesprek over branding en city marketing leidde tot een gesprek over menselijke verbinding waar je continu aan moet blijven werken.